Tapaamisia ja kohtaamisia

Kuluttaja-asiamies —  29.3.2018

Antti Neimala

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet vilkasta tapaamisten ja kohtaamisten aikaa. Tapaamiset ovat olleet erilaisia tilaisuuksia sidosryhmien kanssa. Mielenkiintoisin kohtaaminen oli yksityisempi, joskin se liittyi välillisesti myös töihini.

Harhaanjohtavat hintailmaisut esillä kaupan kanssa

Kävimme Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajavastuualueen lakimiehen Mika Hakamäen kanssa keskustelemassa hintailmaisuista markkinoinnissa Kaupan liiton ja Suomen Yrittäjien erikoiskaupan asiantuntijoiden yhteiskokouksessa. Keskustelun aiheena oli erityisesti harhaanjohtavien hintailmaisujen käyttäminen markkinoinnissa.

Käydyn keskustelun perusteella on aivan ilmeistä, että yritykset, me viranomaisena ja järjestöt jakavat saman käsityksen: Kaupan toimialalla on ongelma, joka johtuu siitä, että osa yrityksistä toimii tietoisesti lainvastaisesti. Se johtaa epäreiluun kilpailutilanteeseen.  Säännösten mukaan toimivat yritykset kärsivät toisten lainvastaisesta toiminnasta. Samalla kärsii kuluttajien luottamus toimialan yrityksiä kohtaan. Mekin saamme osamme, sillä valvontatoimenpiteitä pidetään hampaattomina ja niiden kohdistaminen aiheuttaa jatkuvaa kritiikkiä.

Ongelma ei ole uusi. Se on kaikille osapuolille liiankin tuttu. Keskustelun kautta haetaankin ratkaisuja. Sovimmekin, että asiaan palataan yhdessä järjestöjen kanssa. Ajatuksena on muun muassa päivittää hintailmaisujen käytöstä annetut linjaukset. Sen jälkeen olisi hienoa nähdä kaupan yritysten sitoutuvan linjausten noudattamiseen mahdollisimman laajasti. Sitoutuminen siivoaisi toimintatapoja ja olisi myönteinen markkinointikeino kuluttajien suuntaan.

Sähköisen kaupan ilmiöitä pohtimassa Keskuskauppakamarissa

Keskuskauppakamarin sähköisen kaupan valiokunta oli pyytänyt minulta digitalisaatioon ja alustatalouteen liittyvää ajankohtaiskatsausta. Kävimme valiokunnan kokouksessa KKV:n kuluttajavastuualueen lakimiehen Riikka Rosendahlin kanssa. Keskustelua käytiin vireillä olevista eurooppalaisista ja kotimaisista digitalisaatioon liittyvistä sääntelyhankkeista sekä ajankohtaisista valvonta-asioista.

Tässäkin keskustelussa yritysten ja viranomaisten toiveet olivat hyvinkin yhteneväiset. Selkeä, mieluiten joustava lainsäädäntö, tarkoituksenmukaiset ja tehokkaat valvontakeinot sekä fiksusti toimivat viranomaiset ovat tavoiteltava yhdistelmä. Valitettavaa on, että hyvää tarkoittava lainsäädäntö pyrkii hajoamaan sisäisesti ristiriitaiseksi koosteeksi hyvin yksityiskohtaisia säännöksiä. Varmaa on, että hyvään tulokseen pääseminen edellyttää jatkuvaa dialogia eri toimijoiden kesken.

Keskustelua telemarkkinoinnista Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton kanssa

Hyvien tapaamisten sarjaa jatkoi käynti Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton telemarkkinointiryhmässä, jossa vierailimme KKV:n kuluttajavastuualueen lakimiehen Kristiina Vainion kanssa. Olemme keskustelleet liiton kanssa aiemminkin telemarkkinoinnin kipukohdista.

Keskustelussa todettiin, että alan yrityksistä suurin osa toteuttaa markkinointia ja siihen liittyvää asiakaspalvelua hyvin vastuullisesti. Joukossa on kuitenkin yrityksiä, joiden markkinointikeinot ovat kyseenalaisia ja asiakaspalvelu puutteellista.

Olemme nojanneet omia näkemyksiämme puhelinmarkkinoinnin ongelmista kuluttajayhteydenottojen tietokantaan KUTIin. Sinne tallentuvat kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulleet yhteydenotot. KUTI sai osakseen rakentavaa kritiikkiä, jonka hyväksyn. Järjestelmässä on pehmeitä kohtia, ja niitä pitää parantaa. Tarvitsemme entistäkin tarkempaa tietoa kuluttajaongelmien paikantamiseksi ja analysoimiseksi sekä valvontatoimenpiteiden toteuttamiseksi.

Kohtaaminen hammaslääkärin tuolissa

Kävin hammaslääkärillä korjauttamassa irronneen paikan. Juttu sujui nopeasti, tehokkaasti ja miellyttävästi. Pidän hammaslääkäristäni. Tulen kaipaamaan häntä, kun hän lopettaa toimintansa nyt keväällä, viisi vuotta ennen eläkeikää.

Tämä minun pitkään tuntemani ihminen kertoi lopettavansa työt siksi, että hän ei halua liittyä KANTA-palveluun eikä hän halua kirjoittaa sähköisiä reseptejä. Hänellä ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta, hän on hammaslääkäri. Muut hänen laillaan yksityistä praktiikkaa pitäneet ammatinharjoittajat ovat jo myyneet bisneksensä isoille toimijoille, kun rahkeet eivät riitä tietojärjestelmäinvestointien tekemiseen.

Minua tietenkin harmittaa sekä omasta että tämän yrittäjän puolesta. Rakkaat työt loppuvat, kun edellytyksiä ei enää ole. Sadat asiakkaat joutuvat hankkimaan palvelun joltakulta muulta. Se tuntuu pahalta.

Toisaalta myös vähän hämmästelen. Kun kysyin, kuinka on sähköpostin käytön laita, lääkärini sanoi, ettei hän käytä sellaista lainkaan. Jos asiakkailla on asiaa, he voivat soittaa. Tai kirjoittaa kirjeen. Hmm. En pidä itsekään päivittäisestä sähköposti-tsunamista. Mutta kyllä sitä johonkin pisteeseen asti pitää hyväksyä, että maailma muuttuu ja tekninen kehitys suorastaan helpottaa elämäämme. Olimmepa hammaslääkäreitä, kuluttaja-asiamiehiä tai kuluttajia.

2 responses to Tapaamisia ja kohtaamisia

  1. 

    Sähköinen reseptijärjestelmä tehtiin erittäin kalliiksi, jolloin pienellä toimijalla/yksittäisellä lääkärillä ei ole varaa siihen. Kyseessä ei siis ole pelkkä investointi laitteisiin. Kuulin muutosta suunniteltavan mutta onko näin siis vielä käynyt? Ilmeisesti ei jos lääkärit edelleenkin mieluummin lopettavat. Alkuperäinen sähköinen reseptijärjestelmä kustannuksineen on hyvä esimerkki siitä, miten kaikki tässä yhteiskunnassa suunnitellaan suuryritysten ehdoilla – sitten hämmästellään miksi eri aloille jää vain suuria toimijoita.

    Tykkää

    • 
      Nimetön 3.4.2018 11:39

      Hei. Kiitos palautteestasi. En tunne sähköisiin resepteihin ja KANTA-järjestelmään liittyviä vaatimuksia, vaan kommentoin asiaa puhtaasti oman lääkärini kertoman perusteella. Ymmärsin kuitenkin, että useat hänen kollegansa olivat tehneet saman ratkaisun, tai siirtyneet isomman organisaation palvelukseen. Asioilla on monta puolta, joista tehokkuus on yksi. Minä olen arvostanut hyvää henkilökohtaista palvelua ja pitkäaikaista asiakassuhdetta.

      Tykkää