Vuoropuhelun tiellä

Kuluttaja-asiamies —  4.1.2018 — Jätä kommentti
Antti Neimala. Kuva: Nina Kaverinen

Antti Neimala

Aloitan tällä blogikirjoituksella oman viestintäni kuluttaja-asioiden ajankohtaisten kysymysten parissa. Edeltäjäni Päivi Hentunen kirjoitti hienoja blogeja, joihin pääset käsiksi tästä.

Aion kokeilla blogeissani mahdollisimman keskustelevaa ja rentoa otetta. Toivon, että näin saamme lisää ajatustenvaihtoa kuluttajapolitiikasta.

Käytän blogia yleisten kuluttajakysymysten ja kuluttajapolitiikan pohdintaan. Sen sijaan yksittäisiä valvonta-asioita en kommentoi näissä blogeissa, vaan kerromme niistä tiedotteissamme ja kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä. Keskeneräisten asioiden sisällöstä ja perusteluista emme luonnollisestikaan voi käydä keskustelua julkisuudessa.

Vastuullista valvontaa, vuolasta viestintää ja vuorovaikutteista valmennusta

Meille Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) tulee vuosittain kuutisen tuhatta aloitetta, pyyntöä ja viestiä kuluttajilta. Kuluttajaneuvontaan, joka ollaan yhdistämässä ensi vuoden alussa osaksi KKV:tä, tulee vuodessa yli 60 000 yhteydenottoa kuluttajilta. Lisäksi tarkkailemme yritysten markkinatoimenpiteitä oma-aloitteisesti. Kaikista näistä impulsseista valitaan valvonnan kohteet ja määritetään niihin sopivat toimenpiteet.

Edustamani porukan asiantuntemus on rautaista. Tämän laajempaa kokemusta ja syvällisempää näkemystä suomalaisesta kuluttajansuojasta ei löydy muualta. On meidän tehtävämme valvoa vastuullisesti, viestiä vuolaasti ja valmentaa vuorovaikutteisesti. Mitä selkeämmin kerromme toiminnastamme, sitä paremmin viestimme ymmärretään. Mitä rakentavampia olemme yhteistyössä sidosryhmien kanssa, sitä paremmin markkinat toimivat.

Videoblogi tulossa, juhlavuotta hyödynnetään

Lanseeraamme piakkoin videoblogin. Katsomme, josko saisimme napakoita asioita, numeroita ja tilastoja lyhyinä paloina levitykseen. Olkaa kuulolla ja antakaa palautetta.

Vuoden mittaan otamme blogissakin huomioon sen, että tänä vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta kuluttajansuojalain säätämisestä ja kuluttajahallinnon perustamisesta. Kuluttajansuojan juurilla käyminen auttaa myös tulevaisuuden hahmottamisessa.

Tiesittekö muuten, että alkuperäisessä vuoden 1978 kuluttajansuojalaissa oli 48 pykälää. Kuka arvaa nykyisen, EU-ajassa kypsyneen lain pykälämäärän? Vastaus seuraavassa blogikirjoituksessani.

Ei kommentteja

Be the first to start the conversation!

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s